lauantai 15. kesäkuuta 2013

Vaihtarivuodesta

Vaihtoon olen halunnut niin kauan kuin muistan, kohdemaa on ajan mittaan vaihtunut aika tiuhaan. Kasiluokalla, kun aloin vaihtoehtoja tutkimaan, olin varma että haluan johonkin espanjankieliseen maahan. Myös USA kiinnosti hetken, mutta kun asiaa tarkemmin mietin, yksi maa nousi ylitse muiden. Mun oli pakko päästä Australiaan. Ausseissa on sopivasti eksoottisuutta, se on täysin oma, ainutlaatuinen maailmansa. Aussien elämänasenne viehättää myös; blogin nimi No Worries kuvaa sitä postiivisuutta ja huolettomuutta, jonka haluan myös itse omaksua aussikulttuurista vaihtarivuoden aikana. Syitä kohdemaan valinnalle löytyy vielä paljon lisää, eikä vähäisin niistä ole se, että rakastan rantaelämää ja olen aina halunnut päästä kokeilemaan esimerkiksi surffausta ja sukeltamista! Tiedän Australiasta aika vähän, mutta palan halusta oppia  enemmän.
Vaihtarijärjestöni on siis Explorius ja lähtöpäivä 8.7. Ensin -alkuvuodesta 2012- hain Australiaan YFU:n kautta, mutta sieltä tarjottiin ainoastaan paikkaa USA:ssa. Luovuin paikasta Jenkkeihin ja päätin hakea Exploriuksen kautta viellä Aussehin. YFU:n haastattelu on ryhmähaastattelu, jonka lopussa kirjoitetaan pieni englanninkielinen teksti ja Exploriuksen haastattelu tapahtuu kahvilassa kahdestaan Exploriuksen työntekijän kanssa. Molemmat haastattelut oli tosi rentoja ja niisä ei kannata ottaa turhia paineita, vaikka itsekin jännitin etukäteen ainakin Exploriuksen haastattelun englanninkielistä osuutta. Exploriuksen haastattelussa oli myös pieni kielitesti. Kannattaa ainakin varautua perustelemaan miksi haluaa vaihtariksi ja juuri hakemaansa maahan ja kertomaan hyviä ja huonoja puolia itsestään. Haastattelussa annettiin myös esimerkkejä eri tilanteista ja kysyttiin, miten niihin suhtautuisi, jos tilanne omalle kohdalle sattuisi.
Haastatteluihin piti toimittaa kasa erilaisia lomakkeita ja hyväksymisen jälkeen todellinen paperirumba vasta alkoikin. Hakemukseen, jonka perusteella isäntäperhe etsittiin, piti askarrella kahden sivun kuvakollaasi omasta elämästä ja kirjoittaa kirje, miksi just mut pitäisi perheenjäseneksi ottaa. Mukana tuli myös monta sivua kysymyksiä laidasta laitaan kuten voisinko elää maalla, yksinhuoltajaperheessä yms. sekä mitä teen vapaa-ajallani ja mitä olisin kiinnostunut vaihdossa kokeilemaan. Lisäksi mukaan piti liittää rokotustodistukset, koulutodistukset, vanhempien kirje ja opettajan suositus. Yllättävän helposti sain paperit kuntoon ja sain kuin sainkin ne ajallaan lähtemään Exploriuksen toimistolle.
Olen kuullut monta "kauhutarinaa" siitä, miten isäntäperhe on saatu kolme päivää ennen lähtöä. Itselläni kävikin loistava tuuri isäntäperheen saamisen suhteen, sain sen tietoon lähes viisi kuukautta etukäteen. Tulen varmaan ikuisesti muistamaan ystävänpäivän, kun istuin Figarossa kahvilla ja yhtäkkiä mulle soitetaan, että isäntäperhe on löytynyt! Koko kahvila taiskin päästä todistamaan mun riemusekokohtausta.
Mulla kävi tajuttoman hyvin sijoituksen suhteen. Pääsen asumaan länsirannikolle, miljoonakaupunki Perthin liepeille. Mun isäntäperhe on nuori, menevä pariskunta, jolla on pari koiraa ja kissoja. He asuu omakotitalossa kahden kilometrin päässä rannalta ja harrastaa muunmuassa sukeltamista! Ollaan oltu yhteydessä ja vaikuttaa niin ihanalta ja rennolta pariskunnalta. Koulukin löytyy läheltä ja tä tyttö pääsee käyttämään koulupukua!
Isäntäperheeltä tuli viesti, jossa luki: "toivottavasti olet yhtä innoissasi tulevasta seikkailustasi kuin me ja lähipiirimme." Ja onkohan turhaa edes mainita, että oi kyllä, olen vähintään yhtä innoissani, kuin tulevat hostmom &- dad!

8 kommenttia:

  1. Voi Kerttu oon nyt niin kade... Ja oot muuten iha mahtava kirjottaja!;)

    VastaaPoista
  2. oi kuulostaa aivan huipulta! oon ite kans haaveillu vaihtarivuodesta ausseissa, joten sulla on nyt yks todella innostunut lukija lisää :-)

    VastaaPoista
  3. Mahtava kuulla ja tervetuloa seurailemaan!:)

    VastaaPoista
  4. Oi ompas sulla aivan ihana blogi ja toi kaikki kuulostaa niin ihanalta :)! Olen kans lähdössä vaihtoo, mutta maavalinnassa tosin päädyin Jenkkeihin :D Silti olen todella kiinnostunut Ausseista ja ehdottomasti jään seurailevaan sun vuotta :)!

    http://anna-americandream.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi kiitos! :) oii kiva ja tosi hieno blogi sulla, pitääkin alkaa heti seurailemaan myös sun vaihtovuotta :)

      Poista
  5. Oii vitsit ihanaa kun löysin tän sun blogis <3 Oon tässÄ puoli yötä metsästänyt vaihtariblogeja ja sun blogis on mun löytämistäni blogeista ehdottomasti parhaimman olonen! Ja oot menossa kaiken lisäksi Ausseihin mihin mä itsekkin vuoden päästä haaveilen lähteväni. Ei muutakin et onnee matkaan, täällä ilmottautuu yksi uusi aktiivinen seuraaja blogilles :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oi olipa ihana kommentti, kiitos! <3 toivottavasti sun haave toteutuu ja tervetuloa lukemaan! :)

      Poista